Niepokalana - pomoc i obrona w walce ze złem

Agata Combik Agata Combik

publikacja 15.05.2019 15:10

W Katolickiej Wspólnocie "Droga" trwają... 5-tygodniowe rekolekcje. Poświęcone są "Maryi, Oblubienicy Ducha Świętego". Poprzedzają uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Uczestniczyć w nich można we wtorki o 19.00 przy ul. Katedralnej 4 we Wrocławiu.

Niepokalana - pomoc i obrona w walce ze złem Msza św. rozpoczynająca rekolekcyjne spotkanie. Agata Combik /Foto Gość

Pierwsze spotkanie poświęcone było tajemnicy Bożego macierzyństwa Maryi, kolejne dotyczyło Jej Niepokalanego Poczęcia i świętości; we wtorek 21 maja będzie można zastanowić się nad dziewictwem Maryi.

14 maja ks. Rajmund Pietkiewicz przybliżył słuchaczom dwa dogmaty - o niepokalanym poczęciu oraz o świętości. Pierwszy został uroczyście ogłoszony przez Piusa IX bullą Ineffabilis Deus w 1854 r.; drugi należy do dogmatów "z powszechnego nauczania", które są nie mniej ważne, lecz nie było nigdy potrzeby w specjalny sposób ich ogłaszać (np. w związku z jakimiś kontrowersjami), były "od zawsze" obecne w nauczaniu Kościoła.

We wspomnianej bulli mowa jest o tym, że "w pierwszej chwili swego poczęcia, za szczególną łaską i przywilejem Boga Wszechmogącego, biorąc pod uwagę zasługi Jezusa Chrystusa, Zbawiciela rodzaju ludzkiego, Najświętsza Maryja Panna została zachowana od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego".

Ksiądz Pietkiewicz wyjaśniał, że niepokalane poczęcie to przywilej dany Maryi ze względu na Jej Boże macierzyństwo, dany Jej niejako "na kredyt" - dzięki odkupieniu, jakiego miał dokonać Chrystus przez swoją mękę, śmierć i zmartwychwstanie (teologowie mówią o "przedodkupieniu", łac. praeredemptio).

Kościół wyprowadza prawdę o niepokalanym poczęciu NMP między innymi z biblijnego tekstu o zwiastowaniu, gdzie (Łk 1,28) pada greckie słowo kecharitomene. Zgodnie ze starożytną Tradycją, tłumaczone jest ono jako "łaski pełna" (tak czyni np. Orygenes, wspominając, że nigdzie indziej w Biblii nikt inny nie jest w taki sposób pozdrawiany), podczas gdy protestanci tłumaczą to słowo "łaską napełniona".

"Łaski pełna" oznacza, że cała dusza Maryi była napełniona Bożą łaską od chwili Jej poczęcia, czyli że nie miała grzechu pierworodnego, pozbawiającego łaski uświęcającej.

Kolejny tekst biblijny naprowadzający na prawdę o niepokalanym poczęciu to Rdz 3,15, gdzie jest mowa o nieprzyjaźni między Niewiastą (Maryja) i Jej potomkiem (Chrystus) a wężem oznaczającym szatana. - Między Chrystusem i szatanem jest "doskonała nieprzyjaźń" - wyjaśniał rekolekcjonista. - Szatan nie ma w Nim żadnego "punktu zaczepienia", nic "swojego". Tekst jest tak skonstruowany, że w analogiczny sposób ukazana jest relacja między Niewiastą a szatanem. Musiała więc być całkowicie wolna od grzechu.

Przywilej ten został Jej udzielony ze względu na Boże macierzyństwo, a miał swoje dalsze konsekwencje, m.in. wolność od kar za grzechy, od śmierci, zachowanie wewnętrznej harmonii, świętość.

W 12. rozdziale Apokalipsy opisana jest Niewiasta obleczona w słońce, oznaczająca Matkę Mesjasza, Maryję, a zarazem Kościół, który przez całą doczesność toczy walkę z szatanem - smokiem. - Ona jest ideałem Kościoła; Kościół ma się stać taki jak Ona, wolny od grzechu - mówił ks. Rajmund. - Maryja jest traktowana jako szczególna pomoc i obrona w walce ze złem, dla Kościoła i dla każdego z nas.

- Świętość Maryi z jednej strony oznacza wolność od grzechu, z drugiej - uczestnictwo w Bożej naturze, postępowanie zawsze zgodne z wolą Boga, jako Służebnica Pańska - wyjaśniał. Jej świętość to pełnia łaski, najściślejsze zjednoczenie z Bogiem, zanurzenie w Nim, napełnienie Duchem Świętym - nazywana jest Jego Oblubienicą. Kościół wschodni czci Ją jako panagia - "całą świętą", ukazując Jej postać z Chrystusem w sercu. Jest pełna Bożych darów, cnót, charyzmatów.

- Takie przygotowanie do zesłania Ducha Świętego, trwające kilka tygodni, jest bardzo cenne - mówi Magdalena ze wspólnoty Droga. - Spotkanie rozpoczyna się zawsze we wtorek Mszą św. o 19.00, potem słuchamy nauk rekolekcyjnych, które pozwalają wiele treści dotyczących Maryi uporządkować. Następnie uczestniczymy w grupkach dzielenia - dzielimy się własnym doświadczeniem spotkania z Matką Bożą. Zastanawiamy się na przykład, co dla mnie osobiście oznacza, że jest Matką Boga. Czy dlatego wyznaję tę prawdę, bo tak zostałam wychowana, czy przyjmuję ją sercem? Najprostsze pytania okazują się czasem najtrudniejsze.

Magdalena wyjaśnia, że cykl 5 wtorkowych spotkań zakończy się 8 czerwca przy ul. Katedralnej 4 czuwaniem przed zesłaniem Ducha Świętego. - Z kolei 15 czerwca będziemy przeżywać dzień wspólnoty w Sulistrowiczkach, gdzie całą naszą wspólnotę zawierzymy Maryi - zapowiada.

Wspólnota postakademicka Droga gromadzi się zawsze we wtorki o 19.00. Poza czasem rekolekcji spotkania mają różny charakter - czasem jest to dzielenie się słowem, czasem agapa, czasem spotkanie z jakimś gościem.

Więcej na stronie wspólnoty Droga.