Pierwsza OKSSa za nami

Karol Białkowski Karol Białkowski

publikacja 26.11.2021 18:44

Znamy laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki Sakralnej. Spośród ponad 530 zgłoszonych prac jury wybrało 35. Można je obejrzeć do wtorku (30 listopada) od godz. 12 do 18 w sali "Kamienica" w Concordia Design Wrocław na Wyspie Słodowej 7.

Pierwsza OKSSa za nami

Pomysł na OKSSa zrodził się w 2018 roku, gdy powstawała Fundacja Maria i Marta. - Myśleliśmy o tym, jak znaleźć artystów zajmujących się sztuką sakralną i doszliśmy do wniosku, że najłatwiej będzie zachęcić ich, by sami się do nas zgłosili. I to się udało - mówi Piotr Marek, prezes fundacji. - Przyznaje, że wcześniej organizował konkursy fotograficzne związane z architekturą. - Te doświadczenia teraz bardzo się przydały.

Miniatury zwycięskich prac i uzasadnienia jurorów możesz zobaczyć na kolejnych stronach artykułu.

Tematem przewodnim pierwszej edycji konkursu było "Macierzyństwo Maryi". Wybór nie był przypadkowy. - Szukaliśmy wizerunków Maryi w stanie błogosławionym, gdy moja żona była w ciąży. Znaleźliśmy kilka, ale uznaliśmy, że trochę ich jednak brakuje. Dlatego postanowiliśmy zaproponować realizację uczestnikom konkursu takiego właśnie zagadnienia. Temat konkursu objął ostatecznie również inne etapy życia Maryi oraz różnorodne odsłony jej roli i tożsamości jako Matki, ale uznaliśmy, że macierzyństwo Maryi to dobre hasło, temat nawiązujący między innymi właśnie do początków życia Jezusa i początku Nowego Testamentu, a więc dobre również na początek naszego konkursu - wyjaśnia.

Tegoroczne wydarzenie spotkało się z ogromnym zainteresowaniem. W pierwszym etapie zgłoszonych zostało ponad 530 prac. - Wiele z nich prezentuje bardzo wysoki poziom artystyczny - mówi P. Marek. Jury miało więc niełatwe zadanie, by wybrać 35 najlepszych propozycji do drugiego etapu i do wystawy pokonkursowej. - Cieszymy się, że na nasze zaproszenie odpowiedziało tak wiele osób - zarówno profesjonalistów, jak i amatorów. Na pewno jest to efekt dobrej promocji i obecności w różnych mediach, ale także atrakcyjnych nagród. Przypomnę, że zwycięzca otrzymał 15 tys. zł. - dodaje.

Tak wiele zgłoszeń do konkursu pokazało jeszcze jedną ważną rzecz. - Artystów, którzy tworzą współczesną sztukę sakralną bardzo dobrej jakości jest wielu, ale nie są oni znani i eksponowani. Często nie funkcjonują w przestrzeniach sakralnych, które znamy, ale na przykład w internecie. Dzięki konkursowi udało się ich pokazać - zaznacza. Oczywiście nie bez znaczenia jest również zdanie uczestników, a ci wielokrotnie podkreślali w rozmowach z organizatorami, jak cenną, dobrą, inspirującą i potrzebną inicjatywą jest OKSSa.

P. Marek dodaje, że prace, które wpłynęły na konkurs, były bardzo zróżnicowane pod względem podejścia do tematu, ale też wykorzystywanych technik. - Jest malarstwo, są grafiki komputerowe, jest też jedna praca na tkaninie. To wszystko można zobaczyć na wystawie pokonkursowej - wylicza.

Celem konkursu, poza promocją artystów i ich dzieł, jest też efekt długofalowy. - Na ten moment chcemy zorganizować kilka kolejnych edycji i pokazać je w przestrzeni publicznej podczas różnych wystaw. Przez konkurs chcemy też wspierać artystów, a docelowo liczymy na to, że będzie on miał przełożenie na zagospodarowywanie użytkowych przestrzeni sakralnych - zaznacza. - Na razie jednak skupiamy się na mniejszych inicjatywach.

Wyróżnione prace jeszcze tylko przez kilka dni będzie można zobaczyć w Concordia Design Wrocław. To jednak nie jedyna okazja. Jeszcze w grudniu najlepsze prace laureatów Konkursu zostaną zaprezentowane w Muzeum Narodowym we Wrocławiu na wystawie stałej „Sztuka śląska XIV-XVI w.” - w dialogu z dziełami z muzealnej kolekcji.

W przyszłym roku planowane są wystawy m.in. w Kielcach i Sosnowcu. - Zapewne znajdziemy jeszcze kilka innych lokalizacji w innych polskich miastach. Aktualności będzie można znaleźć na stronie www.okssa.pl. Tam również można znaleźć listę laureatów oraz miniatury nagrodzonych prac.

Ogólnopolski Konkurs Sztuki Sakralnej OKSSa 2021 dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków gminy Wrocław.

"Gość Niedzielny" jest patronem medialnym wydarzenia.

Na kolejnych stronach zobacz zdjęcia wyróżnionych prac.

Pierwsza OKSSa za nami

Wyróżnienie dla Piotra Depty-Kleśty za pracę pt. „UCIECZKA Z”

Za pomocą prostych form (znaków graficznych) autor bardzo sugestywnie wprowadza odbiorcę w stan niepewności wobec nieznanego, będący doświadczeniem każdego człowieka, w szczególny zaś sposób stanowiący nieodłączny wymiar relacji rodzicielskiej.

Pierwsza OKSSa za nami

Wyróżnienie dla Marii Roszyk za pracę pt. „Droga Maryi”

W pracy doceniono zarówno wyjątkowy proces tworzenia, jak i jego rezultaty. Zebrane i ususzone zioła ułożone w abstrakcyjne kompozycje, jak i obrazki uszyte ze skrawków materiałów kryją w sobie prostotę dnia codziennego kobiety - matki i Maryi-Matki. Praca odznacza się dużą wrażliwością kolorystyczną - pięknie wysublimowana zarówno monochromatyczna całość, jak i poszczególne karty z „dziennika Maryi”.

Pierwsza OKSSa za nami

Wyróżnienie dla Beaty Kowalewskiej-Tylki za pracę pt. „Pełnia Ducha”

W pracy doceniono kreatywne podejście do tematu konkursu, a także bardzo dobry warsztat projektowania graficznego. Sugestywna forma plakatu otwiera wiele ścieżek interpretacyjnych, które nawiązując do macierzyństwa, ukazują w ciekawy sposób przenikanie się duchowego oraz ludzkiego wymiaru macierzyństwa Maryi.

Pierwsza OKSSa za nami

Wyróżnienie dla Adama Piaska za pracę pt. „Zwiastowanie”

Czerpiąc z tradycji ikony bizantyjskiej i nawiązując do obrazowania sztuki współczesnej, autor tworzy nową formę ikonografii, wprowadzając widza w biblijną scenę zwiastowania. Obraz doceniono za metaforyczne ujęcie światła oraz kompozycję, które współgrając ze sobą, pozwalają kontemplować Tajemnicę.

Pierwsza OKSSa za nami

Wyróżnienie honorowe dla Marka Powiecki za pracę pt. „+ Módl się za nami grzesznymi. Teraz…! +” przyznane od członków Jury: Beaty Stankiewicz-Szczerbik oraz Olgi Grabiwody

Przedstawienie najważniejszych momentów z życia Maryi w formie piktogramów (znaków informacyjnych) wychodzi poza schematy ogólnie rozumianej sztuki sakralnej. Niesie ze sobą niezwykle silny przekaz przy użyciu prostych środków. Nawiązując bezpośrednio do życia Maryi, wynosi sacrum z murów świątyń do ludzi.

  Pierwsza OKSSa za nami

III miejsce dla Katarzyny Fydrych za pracę pt. „Owoc granatu”

Obraz „Owoc granatu” został doceniony ze względu na niezwykłe walory artystyczne (m.in. piękne, „renesansowe” ujęcie dłoni), a także złożoną symbolikę oraz wspaniałe rzemiosło. Mimo monumentalnej formy pracy jej ogromną siłą przekazu jest subtelność i delikatność.

Pierwsza OKSSa za nami

II miejsce dla Kamili Kansy za pracę pt. „Zwiastowanie”

Praca symbolicznie przedstawia tematykę Zwiastowania, a jednocześnie jest pełnym wewnętrznego światła i głębokiej zadumy nawiązaniem do malarstwa Johannesa Vermeer’a. Doceniono profesjonalny montaż poszczególnych elementów fotograficznych, jak i nietypową, wysmakowaną kolorystykę. Fotografia została dopracowana w każdym dobranym szczególe tak, że w odbiorze stwarza wrażenie olejnego, sztalugowego obrazu. 

Jury doceniło także prostotę użytych środków i symboli ikonograficznych w połączeniu z doskonałą, zwięzłą kompozycją obrazu.

Pierwsza OKSSa za nami

I miejsce dla Błażeja Guzy za pracę pt. "Macierzyństwo Maryi"

Praca wyróżnia się wyjątkowym pomysłem oraz nietypowym sposobem przedstawienia macierzyństwa Maryi. Wzbudza emocje odbiorców, nawiązując do współczesności i codzienności. 
Prosta, z pozoru zwyczajna scena, w której Maryja jest pokazana jako mama bawiąca się ze swoim Dzieckiem, poprzez motyw gry w klasy nieoczekiwanie wprowadza odbiorcę w tajemnicę Odkupienia. Dzieło zawiera w sobie także wyjątkowo subtelną opowieść o relacji Maryi i Jej Syna. 
Dzieło, wykonane w prostej technice, skrywa w sobie dialog dwóch światów: biblijnego i teraźniejszego, ich wzajemne przenikanie się i uzupełnianie. Ta niezwykła wielowymiarowość pozwala na interpretowanie macierzyństwa Maryi na różnych poziomach.