Nowy numer 13/2024 Archiwum

Dźwięki z wysp

Wykład dr. Andrzeja Wolańskiego o źródłach muzyki angielskiej i występ brytyjskiego chóru Leeds Festival Chorus wypełniły sierpniowy Wieczór Tumski.

Swoją opowieść o dziejach muzyki w Anglii wrocławski muzykolog rozpoczął od dzieła Jana Szkota Eriugeny „De divisione naturae” z ok. 866 r., w którym pisze o praktyce śpiewania w Anglii „dwugłosowego organum paralelnego”. – Jest to najwcześniejsze znane nam źródło mówiące o uprawianiu najprostszej muzyki wielogłosowej – zauważył. Wspominał również o benedyktyńskim chorale gregoriańskim wykonywanym w X w. w opactwie Winchester – ważnym ośrodku muzyki wczesnego średniowiecza. Zebrani usłyszeli m.in. o pochodzącej z Anglii antyfonie „Venit ad Petrum” czy o technice kompozytorskiej zwanej fauxbourdon – czyli „fałszywym burdonem”. – Jednym z najbardziej intrygujących utworów w średniowieczu jest angielski kanon „Svmer is icumen”, czyli „Lato nadchodzi” z ok. 1260 r. – mówił dr A. Wolański. O jego niezwykłości, jak podkreślił, świadczy sześciogłosowość, ale także interesujące imitowanie głosem śpiewu kukułki.

W części muzycznej wystąpił 150-osobowy chór – Leeds Festival Chorus pod dyrekcją Simona Wrighta. Jako soliści wystąpili Ruth Fitton – sopran oraz wrocławianin Rafał Żurakowsk; na organach grał Bernard Robertson.

Kolejny Wieczór Tumski odbędzie się 25 września i poświęcony będzie Edycie Stein, o której opowie ks. prof. Jerzy Machnacz. Z koncertem wystąpi Chór Synagogi pod Białym Bocianem pod dyr. Stanisława Rybarczyka.

Dźwięki z wysp   Dr Andrzej Wolański z pasją opowiadał o angielskiej muzyce Agata Combik /Foto Gość

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Zapisane na później

Pobieranie listy