Powrót do strony
  • nasze media
  • Kontakt
SUBSKRYBUJ zaloguj się
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
Wiara.pl - Serwis

Wrocławski

  • Nowy numer
  • AKTUALNOŚCI
  • OPINIE
  • GALERIE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Liturgia
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Elbląska
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O diecezji
    • PARAFIE
    • KURIA
    • BISKUPI
    • HISTORIA DIECEZJI
    • ESM
  • Nasze media
    • WIARA.PL
    • RADIO eM
    • MAŁY GOŚĆ

Najnowsze Wydania

  • GN 36/2025
    GN 36/2025 Dokument:(9406888,Szczęście w nieszczęściu)
  • Historia Kościoła (11) 05/2025
    Historia Kościoła (11) 05/2025 Dokument:(9398688,„Przebaczamy i prosimy o przebaczenie”. Wyjście przed szereg czy uzdrawianie pamięci?)
  • GN 35/2025
    GN 35/2025 Dokument:(9399234,Nieznajomość prawdy szkodzi )
  • GN 34/2025
    GN 34/2025 Dokument:(9390659,Ale o co chodzi?)
  • GN 33/2025
    GN 33/2025 Dokument:(9378299,Fiction niekoniecznie science)
wroclaw.gosc.pl → Wiadomości z archidiecezji wrocławskiej → Trwają ostatnie prace przy rekonstrukcji ołtarza bp. Jerina

Trwają ostatnie prace przy rekonstrukcji ołtarza bp. Jerina przejdź do galerii

Dawny ołtarz główny katedry wrocławskiej, znajdujący się w jej prezbiterium przez ok. 350 lat, powróci do swej macierzystej świątyni. Najpierw jednak ujrzymy go na wystawie "Dwa ołtarze", którą od 30 kwietnia będzie można oglądać w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.

 
Św. Ambroży ze skrzydła ołtarzowego. Agata Combik /Foto Gość

Ołtarz, ufundowany przez bp. Jerina w XVI w., został zdemontowany pod koniec II wojny światowej. W pośpiechu, pośród wojennej zawieruchy, usiłowano zabezpieczyć poszczególne jego elementy – wyroby złotnicze, skrzydła ołtarzowe. Sama szafa ołtarzowa, pozostawiona na miejscu, spłonęła.

W 2016 r. Jacek Witecki z Muzeum Narodowego we Wrocławiu, prowadząc (w związku z planowaną wystawą) prace inwentaryzacyjne w skarbcu katedry wrocławskiej, zaczął identyfikować kolejne elementy srebrnego wyposażenia ołtarza. Okazało się, że zachowały się aż w ok. 80 proc. W takiej sytuacji – wobec faktu, że skrzydła ołtarza ufundowanego przez bp. Jerina od połowy lat 60. znajdowały się w Muzeum Archidiecezjalnym we Wrocławiu – pojawiła się myśl o możliwej rekonstrukcji XVI-wiecznego dzieła.

Wyobrażenie o tym, jak ono wyglądało, można było uzyskać już w 2017 r., gdy w Muzeum Narodowym we Wrocławiu otwarto wystawę „Skarbiec. Złotnictwo archikatedry wrocławskiej”. To wtedy zgromadzono w jednym miejscu zachowane elementy ołtarza – odpowiednia aranżacja pozwoliła na wizualizację jego wyglądu.

Teraz przyszedł czas na rekonstrukcję całości ołtarza bp. Jerina – łącznie z odtworzeniem dębowej szafy ołtarzowej, mechanizmu zamykanych skrzydeł. Efekt kilkumiesięcznych prac zespołu specjalistów-konserwatorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu zostanie zaprezentowany na wystawie „Dwa ołtarze”.

Pokazane zostaną na niej także dzieła złotnicze wykonane dla katedry wrocławskiej w Augsburgu: srebrne tabernakulum J.W. Fesenmayra, antependium A. Drentwetta, komplet czterech srebrnych figur ołtarzowych, zestaw świeczników i tzw. tablice kanonów. Tworzyły one niejako drugi, barokowy i rokokowy ołtarz, który współistniał z ołtarzem głównym fundacji bp. Jerina.

– Rekonstrukcja ołtarza ma ogromne znaczenie dla Wrocławia i nie tylko. To dzieło zdobiło katedrę wrocławską przez całe 350 lat. Wystawa jest zapowiedzią powrotu ołtarza do pierwotnego miejsca – mówi proboszcz katedry, ks. Paweł Cembrowicz.

Aktualnie trwają między innymi prace przy zrekonstruowanej szafie ołtarzowej – która jest wyścielana specjalnie zamawianym aksamitem, takim jak materiał zachowany na skrzydłach bocznych. Diana Jędrysek-Skotnicka, mgr sztuki, konserwator i restaurator tkaniny zabytkowej, wyjaśnia, że niełatwe było samo zakupienie takiej tkaniny – ręcznie tkanej, o właściwościach takich, jak użyta w starym ołtarzu.

Niełatwe było dobranie jej, potem odpowiednie cięcie. – Tkanina jest tkana w dużym napięciu; po zdjęciu z krosna niejako „łapie oddech”, ulega pewnym zmianom. Zanim przystąpiłam do cięcia, klejenia, pracowałam z nią przez wiele miesięcy – przewijałam ją, układałam. Chodziło o to, by mogła „popracować” zanim zostanie nałożona na skrzynię – wspomina konserwatorka.

Dodatkowo, ręcznie tkany materiał nie jest całkiem „równomierny”, nici mogą mieć czasem nieco inne zagęszczenie czy drobne skazy. Trzeba to wszystko przewidzieć. Stare krosna były wąskie. Pasy tkaniny trzeba umiejętnie sztukować. Wyzwaniem było również umiejętne dobranie kleju łączącego materiał z drewnem – D. Jędrysek-Skotnicka przeprowadzała najpierw próby pozwalające ustalić potrzebą ilość kleju (za mała nie utrzymałaby tkaniny, za duża mogłaby spowodować przenikanie kleju na widoczną część tkaniny). To tylko mała próbka wyzwań, z jakimi przy każdym elemencie musieli mierzyć się konserwatorzy.

Więcej o pracach przy ołtarzu wkrótce.

Zobacz także o wystawie w Muzeum Narodowym we Wrocławiu w 2017 r. poświęconej skarbcowi katedralnemu. Wystawa sprzed dwóch lat przypomniała o ołtarzu ufundowanym przez bp. A. Jerina.

Trwają ostatnie prace przy rekonstrukcji ołtarza bp. Jerina   Prace przy szafie ołtarzowej. Agata Combik /Foto Gość
« ‹ 1 › »
Ołtarz bp. Jerina wkrótce w pełnej krasie

Foto Gość DODANE 11.04.2019 AKTUALIZACJA 12.04.2019

Ołtarz bp. Jerina wkrótce w pełnej krasie

W Muzeum Narodowym we Wrocławiu kończą się prace przy rekonstrukcji dawnego ołtarza głównego w katedrze wrocławskiej. Zostanie zaprezentowany podczas wystawy​ "Dwa ołtarze" pod koniec kwietnia. W przyszłości ma trafić na swe dawne miejsce w archikatedrze. Obecnie trwają prace m.in. przy szafie ołtarzowej. Na zdjęciach kurator Jacek Witecki i Diana Jędrysek-Skotnicka, mgr sztuki, konserwator i restaurator tkaniny zabytkowej.  
oceń artykuł Pobieranie..

Agata Combik Agata Combik

|

GOSC.PL

publikacja 11.04.2019 21:46

0 FB Twitter
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • KATEDRA
  • MUZEUM NARODOWE WE WROCŁAWIU
  • OŁTARZ BP. JERINA

Polecane w subskrypcji

  • Polska ma adres w kosmosie. Misja Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego otworzyła nowe perspektywy dla nauki i gospodarki
    • Polska
    • Karol Białkowski
    Polska ma adres w kosmosie. Misja Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego otworzyła nowe perspektywy dla nauki i gospodarki
  • Chełmoński. Monumentalna wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie pokazuje artystę o wielu obliczach
    • Kultura
    • Szymon Babuchowski
    Chełmoński. Monumentalna wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie pokazuje artystę o wielu obliczach
  • Ukraińcy w pracy. Ilu ich jest? W jakich sektorach znajdują zatrudnienie? Jak ich obecność wpływa na polski budżet?
    • Polska
    • Szymon Babuchowski
    Ukraińcy w pracy. Ilu ich jest? W jakich sektorach znajdują zatrudnienie? Jak ich obecność wpływa na polski budżet?
  • Królowa pękniętej ziemi. Jak w 1925 r. Maryja Piekarska połączyła podzielone granicą śląskie rodziny
    • Kościół
    • Marcin Jakimowicz
    Królowa pękniętej ziemi. Jak w 1925 r. Maryja Piekarska połączyła podzielone granicą śląskie rodziny
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
  • O nas
    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
  • DOKUMENTY
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    •  
  • KONTAKT
    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • ZNAJDŹ NAS
WERSJA MOBILNA

Copyright © Instytut Gość Media.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgłoś błąd

 
X
X
X